Reklamasjon, angrerett og retur

Bytte og retur av varer

Retur, reklamasjon og bytte skjema finner du her
Angrerettskjema finner du her

Angrerett

I henhold til Angrerettloven gir RONDA deg rett til å angre ditt kjøp under følgende forutsetninger: 
Dersom du ønsker å angre ditt kjøp må du gi RONDA melding om dette senest innen 14 dager etter at du mottar leveransen. Dersom du ikke har mottatt angrerettskjema enten i ordrebekreftelsen eller ved levering av varen(e) utvides denne fristen til tre måneder. 

Varen(e) må leveres tilbake til RONDA i tilnærmet samme mengde og stand som ved levering, og du forplikter å holde varen(e) i like god stand som ved mottak av leveransen. Dette innebærer at varen(e) ikke kan være brukt, men allikevel kan undersøkes forsiktig. Om varen(e) skades eller forsvinner på grunn av uforsiktighet fra din side, eller ikke kan leveres tilbake i tilnærmet samme stand og mengde, mister du angreretten. 

Varen(e) må returneres på din egen bekostning, i uskadet tilstand (som beskrevet ovenfor), i sin originalemballasje sammen med returskjemaet innen rimelig tid. (Rimelig tid vil normalt være 30 dager). Postoppkrav kan ikke benyttes ved retur av varen(e). 

RONDA vil ved mottak av varen(e), dersom alle de ovennevnte punktene er oppfylt, betale tilbake kjøpesummen inkludert porto for forsendelsen til deg. Tilbakebetalingen vil finne sted innen fjorten dager etter at varen(e) er mottatt av RONDA.

Se angrerettskjemaet på linken over for nærmere opplysninger om hvordan du benytter deg av angreretten, eller Forbrukerrådet sine nettsider

Angreretten gjelder kun ved forbrukerkjøp og er derav ikke gjeldende for sykehus, institusjoner, bedrifter eller andre som har handlet som ledd i næringsvirksomhet. Retur med disse skal avtales med RONDA på forhånd.
Gebyr ved retur for bedrifter er 25% av varenes fakturaverdi. Minimumsgebyr kr 260..  Gjelder ikke forbrukerkjøp.

Reklamasjon og garanti
Feil og mangler dekkes av forbrukerkjøpsloven Oppdager du en feil eller mangel må du innen rimelig tid etter at du oppdaget, eller burde ha oppdaget det, gi RONDA melding om dette. Du har likevel alltid minst to måneders reklamasjonsfrist. Reklamasjonen må senest skje to år etter at du overtok produktet, eller fem år dersom produktet eller deler av det ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lenger enn to år. Hvis du ikke reklamerer i tide, tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende. 
Melding om feil og mangler ved produktene kan overbringes RONDA muntlig eller skriftlig. Vi anbefaler av bevishensyn at reklamasjonen sendes oss skriftlig. Vi vil skriftlig bekrefte mottak av alle reklamasjoner. 
Se for øvrig Forbrukerrådet sine nettsider for mer informasjon om forbrukerkjøpsloven og dine rettigheter. 

Tvister
RONDA ønsker å løse alle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan du bringe saken inn for Forbrukerrådet i nærheten av der du bor. Alle tvister skal løses etter norsk rett. Bringes saken inn for domstolene, skal den avgjøres i kjøperens verneting, det vil normalt si i nærheten av der du bor.

Din nettleser er utdatert!

For å kunne bruke alle funksjoner på nettsiden må du oppdatere nettleseren. Oppdater min nettleser nå

×